Tips voor een uitgerust gevoel

Tips om goed te slapen zijn bij mij niet echt nodig. Ik ben een echte slaapkop en kan altijd wel een tukkie doen. Het liefst slaap ik 8/9 uur of langer, heerlijk ik heb het gewoon nodig.

Heb je wel eens van die dagen dat je helemaal gebroken wakker wordt en je de dag bijna niet doorkomt? Dan heb je wellicht wat problemen met slapen of in slaap komen? Je bent niet helemaal uitgerust in je slaap en dat betekent dat je moe wakker wordt. Soms ben ik alleen zo hyped en druk geweest de hele dag dat ik juist moeilijker in slaap kom. Dan pas ik deze tips vaak even toe

 

Tip 1 Zorg voor goede gewoontes!

Ga op vaste tijden slapen en sta ook op rond dezelfde tijd. Probeer deze tijden ook in vakantie en weekenden aan te houden ook al wil je dan lekker uitslapen en blijven sluimeren. Heb je 8 uur slaap nodig,probeer dan ook echt 8 uur in je bed te blijven liggen ook al ben je wakker. Je doet er ongeveer 10-15 minuten over om in slaap te vallen dus let daar wel op. Als je overdag moe bent kun je beter geen middagdutje doen, bewaar je slaap gewoon voor ’s nachts! Je zal zien dat je je veel uitgeruster voelt.

 

Tip 2 Vaste routine

Als het lukt probeer dan een vaste routine te ontwikkelen die je voor het slapen altijd doet. Je geest zou dan gaan wennen aan dat gene wat jij altijd doet, waardoor je makkelijker zou kunnen slapen. Ook is het van belang dat je een halfuur voor je wilt slapen geen televisie kijkt of achter je laptop zit. Probeer eens een boek te lezen of luister naar muziek. Je ogen zullen ontspannen waardoor je sneller in slaap valt. Het is ook beter om geen blauw licht te zien 2 uur voor je gaat slapen. Je hebt bepaalde standen en apps op je telefoon of laptop die je kan instellen waardoor je ogen meer rust krijgen. Probeer je kamer eens wat donkerder te maken, je lichaam maakt dan slaaphormoon Melatonine aan.

 

Tip 3 Frisse lucht

Doe voor je gaat slapen je raam even open en zorg dat je slaapkamer niet te warm is. Frisse lucht is goed voor jou en je nachtrust. En als laatste als tip die natuurlijk vanzelfsprekend is, zorg voor een goed matras, een lekker bed en een fijn kussen. Het lijkt heel logisch maar eigenlijk zou je je er eens in moeten verdiepen.

 

Tip 4 ontspanning

Ontspanning is zo ontzettend belangrijk! Het liefst ga ik iets eerder naar bed om nog even rustig in bed te liggen, in een boekje te bladeren of toch nog even iets te kijken. Iets kijken is misschien niet zo goed, maar ik vind het heerlijk om in een koud bed te stappen en daar nog even in te liggen voordat ik mijn ogen sluit.

 

Tip 5 Neem een douche

Een heerlijke warme douche laat je een beetje suf worden. Heerlijk ontspannen door de warme stralen. Je doezelt al een beetje in slaap en dat is heerlijk om daarna je bed in te stappen. Ik douche altijd ’s avonds en ben er dol op!

 

 

 

 

Facebook
Pinterest
Instagram

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *