Gastblog Fit.nl | Vitamine D

Vandaag een ander artikel dan gepland, het is een gastblog van Jeroen, werkzaam bij FIT.nl ! jullie weten dat ik het heel belangrijk vind om gezond en gelukkig te lezen, vandaar dat ik jullie kennis wilde laten maken met FIT.nl en wie weet hebben jullie hier iets aan. Dit keer gaat het over vitamine D!

Wat is vitamine D?

Vitamine D is belangrijk voor je gezondheid. Veel mensen ontwikkelen in de winter een vitaminetekort. Belangrijk is dus dat je weet of je voldoende Vitamine D binnenkrijgt. Hieronder lees je wanneer het handig is om extra vitamine D te slikken.

Vitamine D is een vitamine en bestaat in twee vormen, namelijk cholecalciferol (vitamine D3) en ergocalciferol (vitamine D2). Het lichaam komt op twee manieren aan vitamine D; namelijk via zonlicht en via voeding. Via onze voeding krijgen wij bijna alle vitaminen en mineralen wel binnen. Alleen vitamine D is daar een uitzondering op.

Je maakt niet altijd vitamine D aan in de zon
In de maanden oktober tot maart is het in Nederland lastig om je vitamine-D-spiegel op peil te houden. Een geheugensteuntje hierbij is dat de aanmaak voornamelijk plaatsvindt op tijdstippen dat de schaduw van een persoon korter is dan de lichaamslengte.

Het advies is om dagelijks tussen 11.00 en 15.00, 15-30 minuten het hoofd, de handen en de onderarmen onbedekt aan het zonlicht bloot te stellen.

Welke voedingsproducten bevatten vitamine D?

Vitamine D komt van nature voor in een beperkt aantal voedingsmiddelen, zoals vette vis, lever, vlees, eieren en melkproducten. Het wordt verder al decennia lang toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten en mag inmiddels ook aan andere producten worden toegevoegd om tekorten onder Nederlanders te voorkomen.

In de winter bouw je een reserve op
Het lichaam bouwt in de zomer een buffer op, zodat, je in de winter ook over voldoende vitamine D beschikt. Kom je in de zomer niet veel buiten? Dan is het verstandig om een vitamine-D-supplement te slikken.
Niet iedereen krijgt voldoende vitamine D binnen.

Er zijn een aantal groepen waarbij Vitamine-D-suppletie wordt aangeraden. In het volgende artikel vind je welke groepen Vitamine D moeten slikken.

Advies

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen neem je in de wintermaanden één vitamine D supplement met 10-20 microgram per dag.
In de zomermaanden is het heel simpel: geniet van de zon, maar doe het met mate. Loop een rondje in de pauze en fiets naar je werk of naar de sportschool! Dat is meestal al ruim voldoende om je portie vitamine D binnen te krijgen én het is ook nog eens gezond!

Auteur: Jeroen van FIT.nl

Facebook
Pinterest
Instagram

6 reacties

  1. Vitamine D slik ik regelmatig. Ook omdat ik mijn gezicht insmeer met crèmes met een SPF factor, maar als de zon schijnt ga ik vaak zeker een kwartier in de tuin zitten om Vit. d aan te maken. Vitamine D tekort geeft heel veel klachten, zeker in de winter als mensen in het donker naar hun werk gaan en met donker weer thuiskomen.
    Mooi artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *